Jezus w Kazaniu na Górze potwierdza aktualność przykazania „Nie cudzołóż”. Przykazanie to stoi na straży wartości małżeństwa jako nierozerwalnego związku mężczyzny i kobiety. „Cudze łoże” to „łoże pozamałżeńskie”. Przykazanie przestrzega przed zdradą małżeńską, która jest ciężkim wykroczeniem przeciw sprawiedliwości i czystości. „Cudze łoże” to także „łoże przedmałżeńskie”. Przykazanie strzeże czystości przedmałżeńskiej, czyli abstynencji seksualnej do ślubu, rezerwując współżycie cielesne dla małżonków. Akt seksualny jest bowiem czynnością, która pogłębia miłość małżonków i otwiera ich na potomstwo. Wszelki seks przedmałżeński ma charakter grzeszny. Ponieważ małżeństwo jest związkiem między mężczyzną i kobietą, zatem wszelkie współżycie homoseksualne ma charakter grzeszny. O tym także przypomina przykazanie.
Jezus wskazuje na jeszcze inne wykroczenia. Mówi: „każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa”. Nie chodzi tutaj ani o przelotne myśli nieczyste, które mogą pojawić się w sercu, ani o natręctwa seksualne, mające charakter zaburzeń psychicznych, ale o wygenerowanie przez własną wolę wewnętrznych pożądań. Niejednokrotnie dzieje się to wskutek poddawania się tak dziś rozpowszechnionym treściom pornograficznym.
Jezus naucza dalej: „Każdy, kto oddala swoją żonę – poza wypadkiem nierządu – naraża ją na cudzołóstwo; a kto by oddaloną wziął za żonę, dopuszcza się cudzołóstwa”. Wykroczeniem przeciw przykazaniu „nie cudzołóż” jest więc zawarcie nowego związku po rozpadzie małżeństwa. Ten nowy związek nie jest małżeństwem, lecz relacją nieuporządkowaną. Słowa Jezusa „poza wypadkiem nierządu” wskazują na związek dwojga bliskich krewnych, z natury nieważnie zawarty, zwykle w celach majątkowych.
Nauczanie Jezusa wydaje się być dziś wyjątkowo niemodne. Ostatnie dziesiątki lat przynoszą w społeczeństwie ciągle nowe propozycje, które nazywa się wyzwalaniem z ograniczeń norm. Najpierw przyzwolono na rozwody, potem powiedziano, że seks przedmałżeński nie jest zły. Następnie zaakceptowano homoseksualizm. Wszystko w imię wolności. Teraz jesteśmy na etapie, że nawet płeć można sobie wybierać i dowolnie ją definiować. Litery LGBT, a także różne kolejne, które się w tym akronimie pojawiają, oznaczają przekroczenie kolejnych norm oraz zdobycie – jak to mówi współczesny człowiek – nowych przestrzeni wolności. A przykazanie „nie cudzołóż” wydaje się być tutaj wyjątkowym ograniczeniem.
Jezus jednak potwierdza aktualność przykazania także dziś. Ono strzeże ludzkiej wolności i właściwie ją ukierunkowuje, ono strzeże wartości małżeństwa oraz broni godności seksualności człowieka. Tego też niezmiennie Kościół winien nauczać, także w obrębie duszpasterstwa młodzieży oraz osób o skłonnościach homoseksualnych. Abstynencja seksualna do ślubu oraz bycie wiernym powinny być fundamentami działań duszpasterskich, programów wychowania seksualnego w szkole oraz profilaktyki ryzykownych zachowań seksualnych wśród młodzieży. Tak zbudowane programy są prozdrowotne, ekologiczne i – co najważniejsze – zgodne z nauką Jezusa.
Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.